ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 
 
 
 

ΑΡΧΙΚΗ

 
 

 ΕΙΚΟΝΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική εικόνας

  Συλλογή

 

 ΨΗΦΙΔΩΤΑ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική ψηφιδωτού

  Συλλογή

 

 ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική τοιχογραφίας

  Συλλογή

 

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

 
 

 ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Û                

Τίτλος: Ο Χριστός, τμήμα από την Μεταμόρφωση

Χρονολογία: 6ος αιώνας

Υλικό: Ψηφιδωτό

Διαστάσεις: -

Δημιουργός: Άγνωστος

Προέλευση: Σινά, Μονή Αγίας Αικατερίνης

Πηγή: Χατζηδάκη, Ν., Βυζαντινά Ψηφιδωτά, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996.

 

Περιγραφή:

Η σκηνή της Μεταμόρφωσης, που σπάνια χρησιμοποιείται για τη διακόσμηση της αψίδας του ιερού των εκκλησιών, επιλέγεται εδώ προφανώς για το κύριο θέμα της, τη Θεοφάνεια, που απεικονίζεται με σαφήνεια και λαμπρότητα. Ο Χριστός στο κέντρο, μέσα σε ελλειψοειδή γαλάζια δόξα, προβάλλει με ολόλευκο χιτώνα και ιμάτιο που κοσμούν χρυσές ταινίες. Πλαισιώνεται από τις όρθιες μορφές του προφήτη Ηλία αριστερά και του προφήτη Μωυσή δεξιά, καθώς και από τους τρεις μαθητές που βρίσκονται στο έδαφος σε στάσεις έντονης κατάπληξης. Ο Ιωάννης και ο Ιάκωβος, αριστερά και δεξιά, γονατισμένοι και γυρισμένοι αντίστροφα στρέφουν την κεφαλή προς τον Χριστό. Ο Πέτρος, πεσμένος στο έδαφος στο κέντρο κάτω από τα πόδια του Χριστού, σε οριζόντια σχεδόν θέση, στηρίζει με το χέρι του το πρόσωπο που ατενίζει τη θεϊκή παρουσία. Οι ανδρικές μορφές, με αδρά χαρακτηριστικά, έντονη έκφραση και βλέμμα ζωηρό, αποδίδονται με την αντιπαράθεση των χρωμάτων των ψηφίδων. Τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους διαγράφονται με σκόπιμα ασύμμετρο τρόπο, έτσι ώστε να τονίζουν την έκφραση έντονης ανησυχίας. Η απουσία του τοπίου του όρους Θαβώρ αντικαθίσταται από στενή ζώνη πράσινου εδάφους με αποχρώσεις, έτσι ώστε στη σκηνή να προβάλλεται περισσότερο ο συμβολικός χαρακτήρας της Θεοφάνειας. Η παράσταση πλαισιώνεται από πλατιά ταινία με στηθαίες μορφές των δώδεκα αποστόλων, προφητών και αγίων σε μετάλλια.