ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 
 
 
 

ΑΡΧΙΚΗ

 
 

 ΕΙΚΟΝΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική εικόνας

  Συλλογή

 

 ΨΗΦΙΔΩΤΑ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική ψηφιδωτού

  Συλλογή

 

 ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική τοιχογραφίας

  Συλλογή

 

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

 
 

 ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Û             

 

Τίτλος: Χριστός Παντοκράτωρ

Χρονολογία: α΄ μισό 6ου αιώνα

Υλικό: Εγκαυστική τεχνική

Διαστάσεις: 84 ×45,4 εκ.

Δημιουργός: Άγνωστος

Προέλευση: Σινά, Μονή Αγίας Αικατερίνης

Πηγή: Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές Εικόνες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.

Σινά, Οι Θησαυροί της Ι. Μονής Αγίας Αικατερίνης, (γεν. εποπτεία Κων/νος Μανάφης),Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1990.

 

Περιγραφή:

Η εικόνα, ζωγραφισμένη σε εγκαυστική τεχνική, είναι ξακρισμένη επάνω και στα πλάγια. Ο Χριστός, τυλιγμένος σε πορφυρό ιμάτιο, κρατεί μεγάλο κλειστό κατάκοσμο ευαγγέλιο και ευλογεί. Προβάλλεται πάνω σε συμμετρικό οικοδόμημα, όπου ανοίγεται μεγάλη κόγχη. Το βάθος είναι βαθυγάλαζο χαμηλά, ανοικτότερο πιο πάνω, όπου λάμπουν δύο χρυσά οκτάκτινα αστέρια. Πλατύς βαθυκύανος κύκλος περιβάλλει τον χρυσό φωτοστέφανο. Ο Κύριος εικονίζεται μετωπικά, αλλά τα χαρακτηριστικά του - μαλλιά, φρύδια, μάτια, μουστάκι, γένι- είναι τελείως ασύμμετρα. Το χλωμό πρόσωπο, το απόμακρο βλέμμα, το δισδιάστατο ρούχο προσδίδουν έναν υπερβατικό χαρακτήρα στην ευγενική μορφή του Θεανθρώπου, που εικονογραφικά έχει συσχετισθεί με την παράσταση του Χριστού Χαλκίτη στο Ιερόν Παλάτιον και με την απεικόνιση του Ιησού σε νομίσματα του Ιουστινιανού Β΄. Η εικόνα, εξαιρετικής τέχνης, αποδίδεται σε κωνσταντινουπολίτικο εργαστήριο και είναι πιθανότατα η αρχαιότερη που έχει σωθεί.

Chatzidakis 1967, σελ.197-208. Weitzmann 1976, σελ.13-15, αρ. Β.1.