ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 
 
 
 

ΑΡΧΙΚΗ

 
 

 ΕΙΚΟΝΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική εικόνας

  Συλλογή

 

 ΨΗΦΙΔΩΤΑ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική ψηφιδωτού

  Συλλογή

 

 ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική τοιχογραφίας

  Συλλογή

 

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

 
 

 ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Û                                                                                      

 

Τίτλος: Θεοτόκος Βρεφοκρατούσα και άγιοι

Χρονολογία: β΄ μισό 6ου αιώνα

Υλικό: Εγκαυστική τεχνική

Διαστάσεις: 68,5 × 49,7 εκ.

Δημιουργός: Άγνωστος

Προέλευση: Σινά, Μονή Αγίας Αικατερίνης

Πηγή: Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές Εικόνες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.

Σινά, Οι Θησαυροί της Ι. Μονής Αγίας Αικατερίνης, (γεν. εποπτεία Κων/νος Μανάφης),Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1990.

 

Περιγραφή:

Η Παναγία κάθεται σε μαργαριτοκόσμητο θρόνο με τον Χριστό στα γόνατα. Αν και εικονίζεται κατά μέτωπον, το βλέμμα της είναι στραμμένο πλάγια. Οι άγιοι με αυλική στολή που την πλαισιώνουν, έχουν ταυτισθεί με τον Θεόδωρο τον Στρατηλάτη και τον Γεώργιο. Πίσω της, δύο αρχάγγελοι με σκήπτρο σηκώνουν το κεφάλι προς «τήν χείρα Θεού», από όπου εκπέμπεται δέσμη φωτός που κατευθύνεται στην Παναγία. Οι χρυσές ανταύγειες στο ένδυμα του μικρού Χριστού και η δισδιάστατη απόδοση του μαφορίου της Θεοτόκου, με αδιόρατες πτυχές, προσδίδουν έναν άυλο χαρακτήρα στις μορφές αυτές. Απόκοσμοι μοιάζουν και οι ασπροντυμένοι αρχάγγελοι με τους διάφανους φωτοστεφάνους και τα χλωμά πρόσωπα, που πλάθονται με πλατειές ελεύθερες πινελιές. Παρά την ιερατική ακινησία τους, που θυμίζει τα ψηφιδωτά του 7ου αιώνα στον Άγιο Δημήτριο Θεσσαλονίκης, οι δύο άγιοι, με τις τονισμένες κάθετες πτυχές και τον ρεαλιστικότερο χρωματισμό του προσώπου - ηλιοκαμένου στον Θεόδωρο και χλωμού με κοκκινωπά μάγουλα στον Γεώργιο - έχουν αποδοθεί με τρόπο που τονίζει την σωματικότητά τους. Όπως και στην προηγουμένη εικόνα, την σύνθεση κλείνει τοίχος που σχηματίζει κόγχη. εδώ όμως είναι πολύ ψηλότερος.

Weitzmann 1976, σ. 18-21, αρ. Β. 3.