ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 
 
 
 

ΑΡΧΙΚΗ

 
 

 ΕΙΚΟΝΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική εικόνας

  Συλλογή

 

 ΨΗΦΙΔΩΤΑ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική ψηφιδωτού

  Συλλογή

 

 ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική τοιχογραφίας

  Συλλογή

 

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

 
 

 ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Û                       

Τίτλος: Δίπτυχο με την Θεοτόκο και τον Χριστό Άκρα Ταπείνωση

Χρονολογία: β΄ μισό 14ου αιώνα

Υλικό: Αυγοτέμπερα σε σκαφωτό ξύλο

Διαστάσεις: Θεοτόκος 27 × 21 εκ Χριστός 22 × 19 εκ

Δημιουργός: Άγνωστος

Προέλευση: Μετέωρα, Μονή Μεταμορφώσεως

Πηγή: Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές Εικόνες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.

 

Περιγραφή:

Στο αριστερό φύλλο εικονίζεται η Παναγία γυρισμένη δεξιά προς τον νεκρό Χριστό, προς τον οποίο υψώνει το χέρι, ενώ συγχρόνως κλίνει την κεφαλή. Η μορφή της αποπνέει αυτοκυριαρχία και βουβή θλίψη. Στο άλλο φύλλο ο νεκρός Χριστός, γυμνός, με το κεφάλι γυρτό και τα μάτια κλειστά, εικονίζεται ως το στήθος στον τύπο της Άκρας Ταπεινώσεως. Μεταγενέστερες επιγραφές στο πίσω μέρος «η εικών αύτη κτιτορική ούσα καί αρχαία, τίθεται κατά το άγιον καί μέγα σάββατον έν τω επιταφίω») επιβεβαιώνει, ότι οι εικόνες αυτές εχρησιμοποιούντο στην ακολουθία των Παθών. Το εξαίσιo αυτό έργο συγγενεύει στην τεχνική και την τεχνοτροπία με την Σταύρωση της Μονεμβασίας.

Ξυγγόπουλος 1926, σ. 35-44. Belting 1980-81, σ. 7-8.