ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 
 
 
 

ΑΡΧΙΚΗ

 
 

 ΕΙΚΟΝΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική εικόνας

  Συλλογή

 

 ΨΗΦΙΔΩΤΑ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική ψηφιδωτού

  Συλλογή

 

 ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

  Εισαγωγή

  Τεχνική τοιχογραφίας

  Συλλογή

 

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

 
 

 ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Û             

 

Τίτλος: Ανάληψη

Χρονολογία: 9ος – 10ος αιώνας

Υλικό: Αυγοτέμπερα σε ξύλο

Διαστάσεις: 41,8 × 27,1 εκ.

Δημιουργός: Άγνωστος

Προέλευση: Σινά, Μονή Αγίας Αικατερίνης

Πηγή: Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές Εικόνες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.

Σινά, Οι Θησαυροί της Ι. Μονής Αγίας Αικατερίνης, (γεν. εποπτεία Κων/νος Μανάφης),Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1990.

 

Περιγραφή:

Ο Χριστός αναλαμβάνεται σε ελλειψοειδή δόξα, που κρατούν τέσσερις άγγελοι.
Κάτω στέκονται η Παναγία και δώδεκα απόστολοι, πολλοί από τους οποίους κρατούν βιβλίο ή ειλητάριο. Δεξιά της Θεοτόκου στέκονται ο Πέτρος και ο Ανδρέας, αριστερά ο Παύλος. Η εικόνα παρουσιάζει αρκετές ιδιομορφίες. Η Παναγία προβάλλεται πάνω σε ένα δενδρύλλιο με κόκκινα άνθη, που μάλλον συμβολίζει την Φλεγόμενη Βάτο.
Οι άγγελοι κρατούν την παρυφή της δόξας σαν να πρόκειται για μεταλλικό ή ξύλινο πλαίσιο. Ο Χριστός δεν κάθεται ούτε πατά σε ουράνιο τόξο, όπως συνήθως, και χαρακτηρίζεται ως «Υ(ιό)Σ Θ(εό)ν». η επιγραφή αυτή απαντά σε πρώιμα έργα. Ο χιτώνας των δύο κάτω αγγέλων έχει φουσκωτή παρυφή που θυμίζει γούνα, και οι άκρες των ιματίων τους ανεμίζουν, σχηματίζοντας ένα λυρόσχημο σχέδιο, που οδηγεί το βλέμμα του θεατή προς την Θεοτόκο. Η απόδοση είναι απλοϊκή και γραμμική, με τονισμένα περιγράμματα. Μαργαριτάρια κοσμούν την παρυφή των φωτοστεφάνων και των κωδίκων. Ο κάμπος είναι κόκκινο ς, και το ίδιο χρώμα κυριαρχεί στα ρούχα. Όπως και η προηγούμενη εικόνα, η Ανάληψη θεωρείται έργο παλαιστινιακού εργαστηρίου.

Weitzmann 1976, σ. 69-71, αρ. Β. 42.